Békés Mártonnal, a Terror Háza Múzeum kutatási igazgatójával a Filmvilág készített interjút a Frontmozi vetítéssorozat kapcsán.
„Leírhatjuk-e filmek által az I. világháború – és általában a háborúk – történetét?
A XX. század minden háborújáról készültek olyan filmek, amelyek valamely oknál fogva – a rendező zsenialitása, a korszellem eltalálása, a választott eszközök sokszínűsége, kiváló vágástechnika, operatőri munka, képkompozíció, egyedi dramaturgia, vagy mindezek összessége révén – a háborút olyan döbbenetes erővel adják vissza, mintha az maga a valóság volna. Például a Nyugaton a helyzet változatlan 1930-as ősverziója és Kubrick-tól aDicsőség ösvényei zavarba ejtő eredetiséggel ábrázolják az első világháborút. Az első világháborúról sokkal több klasszikus film van, mint amennyit ismerni szokás. A második világháborúról és a vietnami háborúról készült alkotások némileg háttérbe szorították az elsőről szóló mozgóképes darabok reprezentációját, azt azonban nem feledtethetik el, hogy a háborúk ábrázolásának – akár dokumentarista, akár játékfilmes – filmnyelve „a Nagy Háború” révén született meg.
A Frontmozi című, 2014 őszén indult vetítés-sorozat az Uránia Nemzeti Filmszínházban – legalább is az eddig látott darabok alapján — nem elsősorban az amerikai vagy nyugat-európai opuszok felé fordul, hanem az egyáltalán nem, vagy nagyon ritkán látható közép- és kelet-európai frontfilmek felfedezésére vállalkozik. Jól érzékelem?
Az Első Világháborús Centenáriumi Emlékbizottság által rendezett vetítés-sorozat keretében minden hónap második szerdáján igyekszünk olyan alkotásokat műsorra tűzni, amelyek az első világháborúról szólva klasszikusnak tekinthetőek – ezek többnyire nyugati filmek – vagy valamelyik közép-európai filmipar termékei. Úgy gondoljuk, hogy míg az előbbiek hozzájárulnak a Nagy Háború száz éve formálódó filmnyelvének megismeréséhez, utóbbiak saját régiónk – Közép- és Kelet-Európa – háborúval kapcsolatos közös emlékezetéhez visznek közelebb.
Az eddig bemutatott filmek és beszélgetések milyen tanúságokkal szolgáltak?
Az eddig levetített nyolc alkotás közös tanulsága az, hogy az első világháború nemcsak a filmnyelvet és a XX. századot formálta meg, hanem máig alapvető hatással van kultúránkra, technológiai környezetünkre és régiónk együttélésére. A bemutatott közép-európai alkotások (magyar, csehszlovák és szerb filmek), bár különböző nemzetek szempontjából és eltérő időben készültek, de mondanivalójuk sok esetben rokonnak tekinthető.”
A teljes interjú ide kattintva érhető el.